FATWA KEBANGSAAN
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-48 yang bersidang pada 3 Apr
2000 telah membincangkan Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim
Al-Haqqani. Muzakarah telah memutuskan bahawa Tariqat Naqsyabandiah
Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim bertentangan dengan fahaman
akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam.
Pengamal ajaran ini hendaklah segera bertaubat.
Semua negeri dikehendaki memfatwa dan mewartakan
bahawa tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah di bawah pimpinan Syeikh Nazim
diharamkan dan tidak boleh diamalkan oleh umat Islam kerana ia
bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenar.
Ciri-ciri Kesesatan Tariqat Naqsyabandiah Al-aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani :-
1)- Kekuatan wali.
Petikan dari laman web tariqat Naqsyabandiah:
“Terdapat
40 awliya Allah yang tersembunyi di antara Mudzalifah dan Mina. Mereka
membantu kepada sesiapa yang dalam kesusahan. 313 berada di Madinah. Di
Mekah terletak kerusi kerohanian Yang di Pertuanya (gabenor) di sebelah
Hajaratul Aswad. Beliau berada di situ untuk menyaksi siapa yang mencium
batu tersebut.
Yang
di Pertua gabenor Mekah itu mengarah wali-wali Allah yang lain membuat
apa yang dikehendaki oleh beliau. 124,000 awliya Allah menunaikan haji
setiap tahun. Tanpa kehadiran mereka, haji manusia lain tidak lengkap.
Imam Mahdi (as) juga harus hadir setiap tahun menunaikan haji. Dan di
Jabarul Rahmah di Arafah merupakan tempat Imam Mahdi akan muncul pada
masa yang akan datang.
Sahabat
kita Hanim, ialah seorang yang suka merendahkan diri dan juga pemurah.
Hanim tidak peduli tentang kekayaan, tentang berapa kekayaan yang beliau
ada. Beliau sentiasa memberi tanpa mengira. Beliau telah banyak
berkorban untuk Allah, Rasul (saw) dan awliya Allah. Sifat beliau adalah
jarang didapati pada masa kini. Semasa pengkebumian beliau, terlalu
ramai para wali Allah dan malaikat berada menghadiri upacara itu.
Sekarang ini beliau berada di satu tempat di mana Allah sentiasa
melihatnya.
Tidak
seorang pun akan memahami apa yang Allah telah kurniakan kepada Hjh.
Hanim. Ramai akan menyesal asal kesalahan mereka terhadap beliau –
samada melalui prasangka atau perbuatan. Ramai akan memerlukan
pertolongan beliau di akhirat kelak. Hanim telah pergi sebagai seorang
shaheeda.
Wa minallahi taufiq. Bi huramati habib bi hurmati surah Fatihah”
2- Kuasa Mutlak Khalifah
"Khalifah
mentadbir wilayah-wilayahnya. Dia mempunyai kuasa untuk melakukan apa
yang dimahu. Apa yang dia lakukan dipersetujui oleh masyaikh rantaian
keemasan...Kemulian ialah dia adalah seorang khalifah dan semua orang
harus menerima apa yang dia telah tentukan..."
3)- Khutbah sesat Sheikh Muhammad Sheikh Nazim menyentuh konsep waktu, suluk, hakikat dsb
Audhubillah-hi-minash-syaitan-nir-rajeem
Bismillah-hir-rahman-nir-rahim Nawaitul arbaa, naiwatul iqtiqaf,
naiwataul uzlah, naiwatul ri’adah, lillahita’ala hilaluyul azim
Ati’ullah, wa ati’u rasul, wa ulul amri minkum
Allah
perintah kita ta’at kepada Dia dan Rasulnya (saw) dan sesiapa yang
ta’at kepada Rasul (saw), dia ta’at kepada Allah. Setiap keadaan/saat
adalah keadaan/saat yang baru dan setiap sessi adalah sessi yang baru.
Keadaan/saat hanyalah sekadar keadaan/saat, tetapi apabila keadaan/saat
dikumpul mereka menjadi waktu. Mereka mengeluarkan waktu yang telah
berlalu. Oleh yang demikian, waktu adalah (mengikut kefahaman kita)
sesuatu yang mempunyai waktu yang lepas, waktu sekarang dan waktu yang
akan datang.
Terdapat
tiga dimensi di dalam waktu (begitu juga universe ini) – waktu lampau,
waktu sekarang dan waktu akan datang. Apabila kita mati, waktu berakhir.
Tetapi bagi Allah, tidak ada zone waktu. Waktu sebenarnya di hasilkan
oleh pergerakan bumi sekeliling matahari. Disebabkan oleh pergerakan
atau orbit ini, maka terdapatlah siang dan malam – semuanya untuk
membolehkan kita mengetahui waktu, yang pada haqiqatnya memberi petanda
kepada kita bahawa ajal akan datang.
Apabila
Sheikh Abdullah Daghestani (qs) diperintah untuk bersuluk, masa atau
waktu bagi dia tidak ada makna. Di dalam suluk, seseorang itu mungkin
tidak akan kembali ke dunia lagi. Semasa lima tahun bersuluk, beliau
hanya hidup dengan tujuh biji zaitun dan sekeping roti sehari sehaja.
Apabila awliya Allah memasuki suluk, mereka sedar bahawa waktu
berpoya-poya sudah tamat, yang ada hanyalah berkerja keras.
Sheikh
Abdullah (qs) berusia 18 tahun abapila beliau mulai suluk. Amalan yang
dilakukan semasa bersuluk ialah membaca Quran dan berzikir. Awliya Allah
apabila mengerjakan ibadat tersebut sentiasa mahu memanjangkan waktu
tersebut (bagi kita manusia awam, kita mahu memanjangkan waktu untuk
memenuhi nafsu kita). Bagi dia waktu bukanlah sesuatu yang perlu di
hitung. Mereka sentiasa berada di “waktu sekarang.” Oleh yang demikian,
kita perlu selalu merenungi dalaman kita dan pasti kita akan menjumpai
“rumah” kita.
Di
dalam renungan dalaman kita akan menemui haqiqat, iaitu dimensi
kerohanian yang tidak ada batasan waktu. Dan di dalam dalaman ini kita
akan jumpa “rumah” kita. Di dalam qalb manusia terletaknya “rumah”
Allah. Maka carilah haqiqat tersebut di dalam diri kita. Ia terdapat
dalam diri kita.
Terdapat
6 jenis haqiqat – haqiqat jazbah, haqiqat tawajuh, dsb), kesemuanya ini
terdapat di dalam kita. Tetapi kesemuanya itu hanya boleh diberi kepada
mereka yang boleh dipercayai. Mereka ini tidak mudah dinodai oleh
perasaan bongkak, megah dan sebagainya. Mereka dapat bertahan dengan
segala bentuk dugaan dan sentiasa memuji Allah di dalam segala bentuk
keadaan.
Allah
sentiasa memberi kita keadaan/saat yang baik. Jadilah seorang yang
sentiasa bersyukur. Selalu pegang kepada keadaan/saat tersebut.
Dunia
yang kita tahu ini akan berakhir. Sesetengah kita akan pergi dahulu
daripada berakhirnya dunia ini. Oleh yang demikian kenapa kita sering
mengejar dunia (yang di cipta)? Kejarlah si Pencipta. Di alam hadrat
ilahi waktu tidak ada erti – kita akan dengar bunyi-bunyian seperti
ombak di lautan atau gauman harimau. Jadilah seperti ikan di dalam
lautan.
Ini
adalah nasihat untuk malam ini yang datang daripada Maulana Sheikh
Nazim (qs). Saya berniat untuk memberi suhbah daripada nota-nota Sh.
Abdullah (qs), tetapi mereka telah mengubah cadangan saya.
Jangan
dengar kepada diri yang menyuruh cintakan dunia ini. Dengarlah kepada
roh yang suruh mencintai akhirat. Carilah benda-benda yang kekal. Makan
makanan kerohanian – ianya tidak akan habis, ianya suci dan bersih.
Moga
Allah merahmati kita semua malam ini dan kita tujukan segala kebaikan
pada malam ini kepada sahabat kita Hanim. Moga Allah mencucuri roh
beliau dengan rahmatNya. Roh Hanim bersama kita pada malam ini. Beliau
gembira di mana beliau berada sekarang.
Moga
kita disambut oleh para awliya Allah apabila kita meninggalkan dunia
ini. Moga Allah merahmati Maulana Sh. Abdullah (qs) dan Maulana Sh.
Nazim (qs). Allah panjangkan usia Maulana Sh. Nazim (qs). Wa minallahi
taufiq. Bihurmati habib bihurmati surah fatihah
4)- Mengagungkan kubur (berdoa kepada kubur, mencium kubur, menghiaskan kubur)
Maqam-maqam mahaguru tareqat Naqshbandi yang terdapat di Bukhara. Dari kiri maqam Sheikh Muhammad Baha'uddin Shah Naqshband, Sheikh Muhammad Baba as-Samasi, Sheikh Amir Kulal dan Arif ar-Riwakri.
5)-
Khutbah sesat menggunakan hadis yang direka tentang cerita seorang
‘wali’ Allah (yang melakukan suluk hanya di bulan Rejab dan bermaksiat
di bulan-bulan lain). Di sini nabi s.a.w., malaikat Jibril dan Sayyidina
Abu Bakar dihina, perlakuan maksiat digalakkan dan kuasa suatu doa yang
boleh menjadikan seseorang sebagai wali!!! (dipetik dari laman web
tariqat Naqsyabandiah)
“
Satu ketika di zaman Nabi s.a.w. terdapat seorang perompak jalanan yang
terkenal. Setiap selepas tengah malam, dia akan menangkap dan merompak
sesiapa sahaja yang ditemuinya berjalan berseorangan. Kadang-kala, dia
akan memukul dan membunuh orang yang dirompaknya. Selepas merompak,
dia terus pulang ke rumah. Tidak ada seorang pun yang mampu menangkap
lelaki tersebut. Disebabkan kekejamannya, Nabi s.a.w. telah berkata
dengan perasaan marah tentang lelaki tersebut: “orang tu jahat, jika dia
meninggal, aku tidak akan menyembahyangkan dan mengkebumikannya di
tanah perkuburan orang Muslim”.
Selepas
beberapa tahun, lelaki tersebut meningggal dunia. Dia mempunyai
seorang anak perempuan. Malangnya, anak perempuannya tidak menemui
seorang pun yang boleh membantunya menguruskan jenazah ayahnya.
Disebabkan Nabi s.a.w. pernah mencela perbuatan ayahnya, tidak akan
menyembahyangkan dan mengebumikannya di tanah perkuburan orang Muslim,
budak-budak nakal telah membawa jenazah tersebut melalui jalan Madinah
dan membuangnya ke dalam sebuah perigi kosong serta kering. Sebaik
sahaja jenazah itu dibuang, Allah telah berfirman kepada Nabi Muhammad
s,a,w, dan berkata, “Ya Habibi ya Muhammad! Wahai kekasih Ku Nabi s.a.w.
hari ini seorang daripada wali Ku telah meninggal dunia. Kamu mesti
pergi dan memandikannya, mengkafankannya, menyembahyangkkanya serta
mengebumikannya.”
Nabi
s.a.w. terkejut, sepanjang hidupnya dia telah mencela lelaki tersebut.
Sekarang apabila lelaki tersebut meninggal dunia, Allah memberitahu
baginda bahawa lelaki tersebut sebenarnya adalah wali-Nya. Bagaimana
dia boleh menjadi wali? Sesungguhnya tidak ada seorang pun yang dapat
mencampuri urusan pengetahuan Allah, walaupun Nabi s.a.w. Jika Allah
mahu menjadi seorang perompak sebagai wali-Nya, tidak boleh sama sekali
kita bertanya “KENAPA?” Kita mesti menerimanya. Oleh sebab itu,
mengikut ajaran Sufi dan ajaran di dalam tarekat Naqshbandi, kita mesti
melihat orang di sekeliling kita adalah lebih baik daripada kita. Kita
tidak tahu jika Allah akan menaikkan makam seseorang kepada makam yang
lebih tinggi daripada makam kita; Siapa tahu? Tidak akan ada seorang pun
yang akan tahu, oleh yang demikian janganlah kita mencampuri
urusan-Nya. Jangan memandang rendah kepada orang jika kita merasakan
kita lebih baik daripada mereka. Kita tidak tahu sama ada orang
tersebut, pada pandangan Allah adalah wali ataupun tidak. Siapa yang
tahu? Oleh yang demikian, kita perlu memandang tinggi kepada orang
lain, menghormati mereka dan sentiasa merendahkan diri sendiri. Jangan
sama sekali menunjukkan ego dan sentiasa berpuas hati.
Allah
berkata kepada Nabi s.a.w, “Ya Rasulullah, pergi dapatkan dia dan
bersihkan dia.” Dengan serta merta, Nabi s.a.w. memanggil Saidina Abu
Bakar as-Siddiq dan berkata, “Wahai Abu Bakar, kita perlu pergi dan
dapatkan ‘lelaki’ tersebut. Abu Bakar berkata, “Ya Rasulullah, kamu
pernah berkata yang kamu tidak akan mengkebumikan lelaki tersebut di
tanah perkuburan orang Islam, dia bukan seorang muslim!” Nabi s.a.w.
berkata, “Tidak, tinggalkan persoalan Muslim. Allah memberitahuku hari
ini yang lelaki tersebut adalah seorang wali!”
Apa
yang telah dilakukan oleh perompak tersebut sepanjang hidupnya sehingga
dia boleh menjadi seorang wali? Sepanjang hidupnya, dia telah
membunuh, merompak dan mencuri. Nabi s.a.w. pergi ke perigi tersebut,
mengambil mayat lelaki tersebut dengan tangan baginda sendiri, dan
membawanya pulang ke rumahnya dengan sahabat-sahabatnya. Kemudian,
baginda membersihkannya, memandikannya, mengkafankannya,
menyembahyangkannya dan seterusnya membawa jenazah lelaki tersebut
daripada masjid Nabi s.a.w. ke Jannat ul-Baqi. Jarak perjalanan dari
masjid ke Jannat ul-Baqi ialah 15 minit jika berjalan kaki. Namun
begitu, Nabi S.A.W mengambil masa lebih daripada dua jam untuk sampai
dari tempat yang pertama ke tempat yang kedua. Semua sahabat-sahabat
baginda berasa hairan apabila melihat cara rasulullah s.a.w.. berjalan.
Dengan tangan baginda sendiri baginda telah membersihkan lelaki
tersebut, memandikannya dan menyembahyangkannya. Semasa baginda membawa
jenazah tersebut ke tanah perkuburan, baginda berjalan menggunakan jari
kakinya (secara mengjinjat). Lantas sahabat-sahabat baginda bertanya,
“Wahai Rasulullah, kenapakah engkau berjalan sedemikian?” Baginda
menjawab, “Allah telah memerintahkan semua wali daripada timur dan
barat, dan semua malaikat daripada tujuh syurga dan semua kerohanian
hadir dan mengiringi jenazah ini. Mereka semua terlalu ramai dan
memenuhi jalan, dan aku tidak mempunyai tempat untuk meletakkan kakiku.
Sepanjang hidup aku, tidak pernah aku terkejut seperti hari ini.”
Selepas
mengkebumikan lelaki tersebut, Nabi s.a.w. tidak bercakap dengan
sesiapapun sebaliknya baginda terus pulang ke rumah dengan badan yang
terketar-ketar. Baginda duduk dengan Saidina Abu Bakar dan bertanya
kepada diri baginda tentang apa yang telah dilakukan oleh wali tersebut;
menjadi perompak sepanjang hidupnya tetapi mendapat pengiktirafan yang
cukup tinggi dari Allah. Saidina Abu Bakar berkata, “Wahai Rasulullah,
aku berasa malu untuk bertanyakan tentang apa yang telah aku saksikan
hari ini, ia sesuatu yang menghairankan.” Kemudian, Nabi s.a.w.
menjawab,” Wahai Abu Bakar, aku lebih terkejut dari kamu, dan aku sedang
menunggu kehadiran Jibril (s) dan memberitahuku apa yang telah berlaku”
Apabila
Jibril (s) datang, Nabi s.a.w. berkata,” Wahai Jibril, apakah yang
sebenarnya berlaku?” Jibril (s) menjawab,” Wahai Nabi s.a.w., janganlah
engkau bertanya aku. Aku juga hairan sepertimu. Oleh sebab itu, jangan
berasa hairan kerana Allah boleh lakukan apa sahaja yang orang lain
tidak dapat lakukan dan Dia memberitahu kamu untuk bertanyakan anak
lelaki tersebut tentang apa yang telah dilakukannya semasa hayatnya.”
Dengan
serta-merta dan ditemani oleh Saidina Abu Bakar, Nabi s.a.w. dengan
sendirinya pergi ke rumah perompak tersebut. Nabi S.A.W. dengan rendah
diri meletakkan kuasa dan statusnya sebagai manusia paling sempurna yang
dicintai Allah pergi ke rumah perompak tersebut untuk bertanyakan apa
yang telah dilakukan oleh ayahnya semasa hayatnya: “Wahai anakku, sila
ceritakan kepadaku bagaimanakah kehidupan ayahmu.” Anak perempuan lelaki
tersebut berkata, “Wahai Rasulullah, aku begitu malu dengan apa yang
akan aku ceritakan kepada kamu. Ayahku seorang pembunuh, seorang
pembunuh. Aku tidak pernah melihat dia melakukan sebarang kebaikan.
Dia akan merompak dan mencuri siang dan malam kecuali satu bulan.
Apabila bulan tersebut tiba, dia akan berkata: “Bulan ini adalah bulan
tuhanku, kerana ayahku pernah mendengar engkau berkata, Rejab adalah
bulan Allah, Sya’ban adalah bulan Nabi s.a.w. dan Ramadan adalah bulan
umat Muhammad.” Kemudian ayahku berkata lagi, “aku tidak kisah dengan
bulan Nabi s.a.w. atau bulan umat Muhammad, kecuali bulan tuhanku. Oleh
sebab itu aku akan duduk di dalam bilikku bersendiriaan, dan bersuluk
sepanjang bulan ini.
Nabi
s.a.w. bertanya kepada anak perempuan itu lagi, “Apakah jenis suluk
yang dia telah lakukan?” Dia menjawab,” Wahai Rasulullah, satu hari
ketika ayahku sedang berjalan untuk mencari seseorang yang boleh
dirompaknya, dia bertemu dengan seorang lelaki tua yang berumur 70-80
tahun. Lantas ayahku memukulnya sehingga pengsan, dan kemudiannya
merompaknya. Dia menemui sehelai kertas kecil yang tergulung pada orang
tua tersebut. Kemudian, dia membukanya dan mendapati di dalamnya ada
satu doa. Ayahku amat gembira dengan doa tersebut. Setiap tahun,
apabila datang bulan Rejab-bulan Allah , ayahku akan duduk bersendirian
dan membaca doa tersebut siang dan malam, menangis dan membaca, kecuali
keluar untuk makan dan membersihkan diri. Apabila bulan Rejab berakhir,
dia akan bangun dan berkata, bulan Allah telah tamat, sekarang untuk
menggembirakan ku aku akan kembali merompak dan mencuri untuk 11 bulan
yang akan datang.
Doa
(Doa awliya’ Abbas) yang digunakan oleh lelaki tersebut adalah sangat
penting dan kita dinasihatkan untuk membacanya 3 kali sehari ketika
bulan Rejab. Maulana Sh. Nazim berkata doa ini mencuci semua dosa dan
menjadikan kamu putih seperti bayi yang baru dilahirkan. Doa ini amat
terkenal di dalam ajaran sufi. Apabila Nabi s.a.w. meminta anak
perempuan lelaki tersebut memberikan doa tersebut kepadanya, baginda
terus mencium kertas doa tersebut dan menyapunya pada badan baginda.
Jangan tinggalkan doa dan amalkannya ketika bulan ini datang, teruskan
membacanya, dan Allah akan memberi kepada kita, Insyallah. Bergantung
kepada niat masing-masing.
Allah
telah berkata kepada Nabi s.a.w. “Wahai Nabi yang Kucintai, orang itu
telah datang dan memohon keampunan dari Ku di dalam bulan yang sangat
berharga. Oleh sebab itu, kerana dia berkorban sekurang-kurangnya satu
bulan dalam setahun untuk Ku, Aku ampunkan semua kesalahannya, dan aku
tukarkan semua dosanya kepada ganjaran. Kerana dia mempunyai terlalu
banyak dosa, sekarang dia mempunyai banyak ganjaran, dan dia kini
menjadi wali besar.” Kerana satu doa, Allah jadikan seseorang yang tidak
pernah beribadat sepanjang hidupnya menjadi wali.”
Faktor-Faktor Menyebabkan Seseorang Terjebak Dengan Ajaran Sesat
Kebanyakan
ajaran Tariqat ini datangnya daripada sumber-sumber ajaran Syi’ah dan
amalan-amalan mereka bukannya datang dari sumber yang boleh dipercayai
seperti Al-Quran dan As-Sunnah yang tulin.
Terlebih
dahulu elok kiranya kita mengemukakan sebab-sebab yang membawa kepada
kesesatan dan penyelewengan aqidah. Antara lain yang dapat dipastikan
daripada Al Quran adalah sebagai berikut :
(i) Taqlid buta.
Sebagaimana
maksud firman Allah: “Dan (orang-orang yang tidak beriman itu) apabila
mereka melakukan sesuatu perbuatan yang keji, mereka berkata: Kami
dapati datuk nenek kami mengerjakannya dan Allah perintahkan kami
mengerjakannya. Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya Allah tidak
sekali-kali menyuruh mengerjakan perbuatan yang keji. Patutkah kamu
mengatakan terhadap Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya? “(Surah
AL-Araf : ayat 28)
(ii) Tidak mempunyai konsep yang betul tentang sifat-sifat Allah s.w.t.
Firman
Allah yang bermaksud: “Dan kepada kaum Thamud, Kami utuskan saudara
mereka: Nabi Soleh. Dia berkata: Wahai kaumku! Sembahlah kamu akan
Allah! Sebenarnya tiada Tuhan bagi kamu selain daripadaNya. Dialah yang
menjadikan kamu dari bahan-bahan bumi, serta menghendaki kamu
memakmurkannya. Oleh itu mintalah ampun kepada Allah dari perbuatan
syirik, kemudian kembalilah kepadaNya dengan taat dan tauhid.
Sesungguhnya Tuhanku sentiasa dekat, lagi sentiasa memperkenankan
permohonan hambaNya. Mereka menjawab dengan berkata: Wahai Soleh,
sesungguhnya engkau sebelum ini adalah orang yang diharap dalam kalangan
kami (untuk memimpin kami); patutkah engkau melarang kami daripada
menyembah apa yang disembah oleh datuk nenek kami? Dan (ketahuilah)
sesungguhnya kami berada dalam keadaan ragu-ragu yang merunsingkan
tentang apa yang engkau serukan kami kepadanya”.
(Surah Hud ; ayat 61 & 62)
(iii) Lupa kepada ayat-ayat Allah.
Firman
Allah bermaksud : “Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat
keterangan Kami kepadamu, lalu engkau melupakan serta meninggalkannya
dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan”.
(Surah Thaha : ayat 126)
(iv) Memilih pimpinan syaitan dengan meninggalkan pimpinan;
Tuhan.
Firman Allah bermaksud : “Sebahagian (dari umat manusia) diberi hidayat
petunjuk oleh Allah (dengan diberi taufik untuk beriman dan beramal
soleh) dan sebahagian lagi (yang ingkar) berhaklah mereka ditimpa
kesesatan (dengan pilihan mereka sendiri), kerana sesungguhnya mereka
telah menjadikan Syaitan-syaitan itu pemimpin-pemimpin (yang ditaati)
selain Allah. Serta mereka pula menyangka, bahawa mereka berada dalam
petunjuk hidayat”. (Surah Al Araf : ayat 30)
(v) Keadaan diri tidak terkawal dengan aqidah yang betul.
Firman
Allah bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman! Jagalah sahaja diri
kamu (dari melakukan sesuatu yang dilarang oleh Allah). Orang-orang yang
sesat tidak akan mendatangkan mudarat kepada kamu apabila kamu sendiri
telah mendapat hidayat petunjuk (taat mengerjakan suruhan Allah dan
meninggalkan laranganNya). Kepada Allah jualah tempat kembali kamu
semuanya, kemudian Dia akan menerangkan kepada kamu (balasan) apa yang
kamu telah lakukan.(Surah Al Maidah :ayat 105)
(vi) Tidak menyedari bahawa kesesatan itu merugikan diri sendiri
Firman
Allah bermaksud : “Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai sekalian manusia!
Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu
sesiapa yang mendapat hidayat petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah
hidayat petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri dan sesiapa yang
sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas
dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan
soal (iman atau keingkaran) kamu” Surah Yunus : ayat 108)
(vii) Mengikut prasangka, andaian dan panduan akal yang tidak berpandukan ilmu yang sebenar.
Firman
Allah bermaksud : “Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan
sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat
memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad).
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan”
(Surah Yunus : ayat 36)
(viii) Tidak menggunakan akal dan pancaindera yang diberikan oleh Allah s.w.t di dalam mencari kebenaran.
Firman
Allah bermaksud : “Maka Nabi Soleh pun meninggalkan mereka sambil
berkata: Wahai kaumku! Aku telah menyampaikan kepada kamu perutusan
Tuhanku dan aku telah memberi nasihat kepada kamu, tetapi kamu tidak
suka kepada orang-orang yang memberi nasihat”.
(Surah Al-A'raf: ayat 79, Surah Bani Israel: ayat 72)
(ix) Degil dan keras kepada terhadap kebenaran
Firman
Allah : “Kemudian Kami utuskan sesudah Rasul-rasul itu, Nabi Musa dan
Nabi Harun, kepada Firaun dan kaumnya dengan membawa ayat-ayat Kami;
lalu mereka (Firaun dan kaumnya) berlaku sombong takbur (enggan
menerimanya) dan mereka adalah kaum yang biasa melakukan dosa. Oleh
sebab itu ketika datang kepada mereka kebenaran dari sisi Kami,
berkatalah mereka: Sesungguhnya ini ialah sihir yang nyata.
(Mendengarkan yang demikian), Nabi Musa bertanya: Patutkah kamu berkata
demikian terhadap sesuatu kebenaran ketika datangnya kepada kamu? Adakah
bawaanku ini sihir? Sedang ahli-ahli sihir itu sudah tetap tidak akan
berjaya”.
(Surah Yunus: 75 - 77)
(x)
Derhaka kepada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w dengan membuat pilihan
sendiri tentang urusannya setelah ditetapkan oleh Allah s.w.t dan
Rasulullah s.a.w untuknya suatu ketetapan.
(Surah Al Ahzab : ayat 136)
(xi) Menurut hawa nafsu walaupun mengetahui tentang ayat-ayat Tuhan.
Maksud
firman Allah : “Kemudian, kalau mereka tidak dapat menerima cabaranmu
(wahai Muhammad), maka ketahuilah, sesungguhnya mereka hanyalah menurut
hawa nafsu mereka dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang
menurut hawa nafsunya dengan tidak berdasarkan hidayat petunjuk dari
Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum yang zalim
(yang berdegil dalam keingkarannya).(Surah Al Qasas : ayat 50)
(xii) Tidak mengikut petunjuk daripada Tuhan.
Allah
berfirman: ”Turunlah kamu berdua dari Syurga itu, bersama-sama, dalam
keadaan setengah kamu menjadi musuh bagi setengahnya yang lain; kemudian
jika datang kepada kamu petunjuk dariKu, maka sesiapa yang mengikut
petunjukKu itu nescaya dia tidak akan sesat dan dia pula tidak akan
menderita azab sengsara”(Surah Thaha : ayat 123)
(xiii) Terpedaya oleh godaan syaitan.
Allah
berfirman :”Dan sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan
yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka
tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?”(Surah Yaasin : ayat 62)
(xiv) Orang-orang yang yang sesat dan banyak dosa (Surah As-Syu’ra)
(xv) Melampaui batas dan tetap ragu walaupun sudah datang keterangan-keterangan yang nyata.
(Surah Al Mukmin : ayat 134)
(xvi)
Menjadikan orang-orang yang sesat sebagai penolong dan pembantu Allah
berfirman: “Aku tidak memanggil mereka menyaksi atau membantuKu
menciptakan langit dan bumi, dan tidak juga meminta bantuan setengahnya
untuk menciptakan setengahnya yang lain dan tidak sepatutnya Aku
mengambil makhluk-makhluk yang menyesatkan itu sebagai pembantu”. (Surah
Al Kahfi : ayat 51)
Cara Penyelesaiannya
Di antara cara penyelesaian yang boleh diketengahkan adalah seperti berikut:
(i) Kembali kepada Al Quran dan As Sunnah
(ii)
Mengadakan peruntukan undang-undang yang mencukupi untuk membendung dan
menghalang ajaran-ajaran yang sesat ini sesuai dengan ajaran Islam itu
sendiri.
(iii)
Melahirkan para pendakwah dan guru-guru agama yang benar-benar peka di
dalam persoalan penyelewengan aqidah khasnya dan penyelewengan daripada
ajaran Islam serta melatih mereka dengan cara-cara mengatasi
masalah-masalah ini.
(iv) Memperkenalkan Islam yang syumul merangkumi segala aspek kehidupan manusia di samping mempraktikkannya.
(v)
Memberikan ajaran Islam yang mencukupi dan tahan lasak di dalam
menghadapi segala bentuk ancaman yang mungkin menggugat aqidah mereka.
(vi)
Menghapuskan segala bentuk maksiat dan kemungkaran atau
sekurang-kurangnya cuba dan berusaha mengurangkannya secepat mungkin,
bukan dengan memperbanyakkan pula tempat-tempat maksiat dan membiarkan
kemungkaran terus bermaharajalela.
(vii) Mempergunakan media massa seluas-luasnya dalam usaha pengajaran Islam yang benar-benar bersih dan tulin kepada masyarakat.
(viii)
Sentiasa berusaha mengenalpasti penyelewengan aqidah yang berlaku di
dalam masyarakat kemudian bertindak dengan secepat mungkin sebelum ia
berakar umbi.
(ix)
Sentiasa meminta pertolongan dan menaruh pengharapan kepada Allah s.w.t
sebagai penolong dan pembela dalam usaha membasmi penyelewengan aqidah
dan ajaran-ajaran sesat
No comments:
Post a Comment